Welke kledij doe ik best aan om mee te varen in een luchtballon?

Eigenlijk raden we aan al onze passagiers aan om eenvoudige, losse kledij te dragen. Kortom: iets waar je je comfortabel in voelt, of sportieve kledij!

Het schoeisel is heel belangrijk: zeker geen naaldhakken (zo kan je je voeten omklikken bij de landing), maar schoenen met een platte zool!

Je kledij hoeft zeker niet warm te zijn: In de mand heerst een angename temperatuur, zeker met een brander en een ballon met inhoud van ongeveer 100°C boven je! De buitentemperatuur is op hoogte ongeveer hetzelfde dan aan de grond (dat scheelt enkele graden [zo’n 6,5 graden voor de eerste 1000m hoogte], maar je zal het nauwelijks merken.

Zal ik hoogtevrees hebben tijdens een luchtballonvaart?

Het is wetenschappelijk bewezen dat het absoluut onmogelijk is om hoogtevrees te hebben in een warmeluchtballon! De reden hiervoor is dat je in de mand van een heteluchtballon geen rechtstreeks contact (bijvoorbeeld een ladder, een koord,.. ) hebt met de grond onder je. Hoogtevrees kan je zien als een waarschuwend instinct dat je automatisch waarschuwt voor hoogtes. Vergelijk dit even met vliegen in een vliegtuig: hier heb je ook absoluut geen hoogtevrees in!

Elke passagier die met ons meevloog had achteraf gezien geen hoogtevrees, ook al had men op voorhand schrik voor de ballonvaart!

Ballonvaren en claustrofobie?

Sommige mensen hebben op voorhand schrik om claustrofobie te hebben in een ballonmand. Het is immers een beperkte ruimte, waar je een uur in zit. Echter: de mand is open, en je kan er 360 graden in rondkijken, je hebt een goede verluchting. Je hoeft dus zeker geen schrik te hebben voor claustrofobie!

Welke meteo om te luchtballonvaren?

Ballonvaren is heel afhankelijk van de meteo. Wij vliegen kort gezegd wanneer het mooi weer is en weinig wind is. Iets meer in detail wil dit zeggen dat we niet vliegen bij meer dan 2 a 3 beaufort windsnelheid, bij geen regen, en er mag zeker ook geen onweer in de lucht hangen. Wij bekijken vele weermodellen en nemen daaruit voor elke vlucht de juiste beslissing om al dan niet op te stijgen.